Mukadimah

Hasil dari penulisan puisi dan rancangan hendak menghasilkan buku pertama saya, tergerak hendak melagukan puisi-puisi tersebut di dalam bentuk lagu dan melodi; melihatkan anak-anak saya lebih teruja mendengar lagu dari membaca lalu terhasillah album ini yang mengandungi lagu-lagu puisi ketuhanan, nasyid, motivasi dan nasihat.

Saya mengumpamakan album ini bagaikan 'sebuah buku yang boleh didengar' kerana sebagai seorang yang bukan dilahirkan sebagai penyanyi dan pemuzik, maka sudah tentulah pertolongan dari Allah yang boleh menyebabkan album ini dapat disiapkan. Alhamdulillah.

Album ini bukanlah tujuan utamanya untuk dijual; oleh itu saya izinkan sesiapa yang berminat utk mendengar dan meng'download' lagu-lagu ini ke dalam PC mereka; adalah dialu-alukan. Sekiranya ada yang berminat ingin mendapatkan CD yang lengkap bersama cover, tentulah sedikit kos akan diperlukan untuk menyalin CD dari komputer 'home studio' saya serta penghantaran.

Tuesday, November 6, 2007

Pada tahun 1972, keluargaku telah bertambah bilangan dengan kehadiran adik lelaki. Bapaku juga terus mendapat tambahan rezeki dengan mendapat kenaikan gaji serta dinaikkan pangkat menjadi Mandur Gred 2. Bapaku juga dengan kebijaksanaan ibuku menjadi Menteri Kewangan keluarga, berjaya menambah rumah di bahagian belakang yang kemudiannya dijadikan rumah sewa bagi menambah lagi pendapatan bapaku.

Namun kami terus berusaha dengan ibuku juga selain membela ayam dan itik, juga membuat gerai di halaman rumahku dengan menjual nasi lemak dan kuih-muih. Satu hari ibuku telah memujukku dengan mengatakan bahawa jualan kuih-muih digerai tidaklah menggalakkan dan memberi cadangan agar aku berjaja kuih-muih ke serata ceruk kampung. Pada mulanya malu untuk memulakannya tetapi kerana himpitan kewangan dengan belanja persekolahan yang semakin meningkat, aku tekad menjadi penjaja kuih.

Maka bermulalah kehidupanku sebagai budak penjaja kuih dan suaraku akan bergema melaungkan pekikan kuih...kuih; nasi lemak....kuih-kuih; nasi lemak ... sejak awal pukul 6 pagi (sekarang pukul 5.30 pagi!) hinggalah pukul 9 pagi atau lebih bergantung kepada kelarisan jualan.

Aku menjadi budak penjaja kuih dari umur 8 hinggalah ke 12 tahun! Banyak pengalaman yang ku kutip dan ditempa sepanjang menjadi budak penjaja kuih ini. Ada manis dan ada pahitnya...Aku tidak lagi membawa nasi lemak untuk dijual di sekolah kerana pada satu hari aku telah ditangkap oleh Guru Besar kerana menjalankan perniagaan. Peniaga kantin tempat sekolah ku telah membuat aduan kerana nasi lemaknya tidak laku dan perniagaanku semakin laris sehingga pesanan yang ku dapat mencecah ke 50 bungkus sehari! Pelangganku pula adalah termasuk guru-guru sekolah yang sering memuji keenakkan nasi lemak buatan ibuku.

Dipendekkan cerita aku telah ditangkap dan dikenakan hukuman iaitu sebat di hadapan perhimpunan sekolah. Ketika itu hanya tangisan yang keluar dari hati dengan kemarahan serta kebingungan kenapa kesalahan aku ini sehingga mendapat hukuman sebegini rupa. Namun oleh sebab waktu itu usiaku hanya 8 tahun dan hendak pandang Guru Besar (India) pun bagai nak terkencing, kemarahan itu hanya meletup di dalam hati! Selepas itu pada waktu rehat aku telah dijamu percuma oleh peniaga kantin (Cina) dengan mee goreng dan air sirap! Peristiwa ini begitu melekat dalam ingatanku kerana menjadikan azamku keras seperti batu untuk meneruskan berniaga!

Ingin aku teruskan resepi kejayaan ku ini sekarang kepada anak-anak perempuanku yang semakin kini telah remaja tetapi hasratku terbantut dengan keadaan masyarakat kita kini yang seolah-olah kembali ke zaman Jahilliah dengan kekejaman terhadap kanak-kanak semakin berleluasa....sehingga dirogol dan dibuang, terlalu kejam....

Berbalik kepada rakaman kenangan sewaktu berjaja kuih, pada satu pagi aku rasa tak sedap badan bagai hendak demam. Apabila ku kendong 2 bakul dengan tangan kananku dan 2 lagi bakul di tangan kiriku, aku rasa terlalu berat dan lalu merungut kepada ibu mengatakan keenggananku dan meminta bakul itu diringankan sedikit. Tiba-tiba aku lihat ada airmata yang tumpah dari wajah ibuku lalu menitis ke atas tangan kananku yang sedang mengkendong bakul-bakul kuih tersebut.

"Hanya kaulah harapan kami untuk mendapatkan sedikit wang belanja dapur dan sekolah, kalau harap duit gaji abah tak cukup Man, nanti kalau kita dah senang, tak payahlah Man susah-susah macam ni...pergi ya.."

Lalu tak toleh belakang terus melangkah dan melaung kuih-kuih...nasi lemak.....kuih...kuih....nasi....lemak dengan nada yang kuat dan mendayu-dayu....

Al-Fatihah buat ibuku yang tersayang...Hajjah Sariamin bt Haji Said.

1 comment:

Wan said...

Abg Rozman, saya sedih betul baca cerita ni..terasa kepayahan keluarga abg, Hampir sama cerita yang saya dengar dari abg sulong saya yang dia alami dulu2, umur dia sekarang awal 50an. Patutlah abg menjadi peniaga yang berjaya, sebab dari kecil abg sudah di didik sebegitu..blog abg memang menyentuh hati saya..Alfatihah buat ibu abg...Al-Fatihah!.