Mukadimah

Hasil dari penulisan puisi dan rancangan hendak menghasilkan buku pertama saya, tergerak hendak melagukan puisi-puisi tersebut di dalam bentuk lagu dan melodi; melihatkan anak-anak saya lebih teruja mendengar lagu dari membaca lalu terhasillah album ini yang mengandungi lagu-lagu puisi ketuhanan, nasyid, motivasi dan nasihat.

Saya mengumpamakan album ini bagaikan 'sebuah buku yang boleh didengar' kerana sebagai seorang yang bukan dilahirkan sebagai penyanyi dan pemuzik, maka sudah tentulah pertolongan dari Allah yang boleh menyebabkan album ini dapat disiapkan. Alhamdulillah.

Album ini bukanlah tujuan utamanya untuk dijual; oleh itu saya izinkan sesiapa yang berminat utk mendengar dan meng'download' lagu-lagu ini ke dalam PC mereka; adalah dialu-alukan. Sekiranya ada yang berminat ingin mendapatkan CD yang lengkap bersama cover, tentulah sedikit kos akan diperlukan untuk menyalin CD dari komputer 'home studio' saya serta penghantaran.

Tuesday, September 14, 2010

Matlamat Hidup 2

Salam aidilfitri. Tahun ini hari raya disambut dengan renovation rumah yang mulanya dijangka sedikit saja tetapi kemudian menjadi renovation yang agak besar sehingga ke tahap pecah dinding dan tambah dinding baru.  Maka sepanjang Ramadhan ini keluargaku terpaksa berperang dengan debu-debu yang berterbangan akibat dari pecahan-pecahan dinding yang dibuat sehingga kami sekeluarga mendapat selsema dan demam.  Aku pula terlibat di dalam membuat dekorasi dan perancang utama hiasan dalaman. Akhirnya rumah tak siap dan kami terpaksa beraya dengan katil baru yang dtempah tak sempat siap, bilik air pula buat hal kerana basin tandas tidak mengepam dengan sempurna.  Akhir 10 Ramadhan juga aku terpaksa bertarung dengan hal-hal renovation ini dan malu dengan Tuhan kerana masih tidak dapat beramal dengan sungguh-sungguh seperti yang lazimnya aku berazam setiap ramdhan yang lalu.

Namun setiap kali hari raya sebenarnya aku teringat dengan kisah abang sulung ku yang berhasrat meminjam kereta dari bapa saudara sebelah bapaku yang ketika itu mempunyai beberapa buah kereta dan salah sebuahnya 'dipercayai' tidak digunakan sepanjang hari raya. Dengan hajat yang membara dia telah berkunjung ke rumah bapa saudaraku itu tetapi hajatnya tidak kesampaian kerana telah dimaki-hamun di laman rumahnya.

Abang sulungku pulang ke rumah dengan keadaan marah dan meradang kerana telah dihina kerana tidak mampu membeli kereta dan membawa anak-anaknya (yang sulung kembar lelaki perempuan) berjalan-jalan. Aku hanya mampu memandang situasi itu dan menyimpan azam akan tidak mahu meminjam sebaliknya harus berusaha menjadi kaya dan membeli banyak kereta.

Cerita ini bukanlah untuk mengukit sekadar mengingatkan aku motivasi yang diterima membuatkan aku kental dan bertenaga untuk berusaha sehingga berjaya khususnya di dalam perniagaan.  Aku pun tidak marah dengan bapa saudaraku itu kerana banyak sebab; pertama mungkin kerana moodnya tak baik pada pagi itu ataupun memang dia tidak mahu meminjamkan keretanya kepada sesiapa pun.  Itu haknya dan tidak ada siapapun yang patut mempertikaikannya.

Kini aku juga tidak mahu meminjamkan kereta kepada sesiapa kecuali abang sulungku yang memang bekerja untuk syarikat aku kerana juga banyak sebab; yang utamanya adalah untuk tidak memanjakan sesiapapun dengan mengamalkan kaedah pinjam-meminjam. Kereta pun dah murah sekarang, ramai yang mampu.

Kereta sekarang bukanlah sebagai simbol kekayaan sebaliknya untuk kemudahan dan keperluan.  Kisah ini menyebabkan aku berusaha menyediakan kereta (bukan kereta baru atau kereta mewah) untuk anak-anak yang sedang belajar di kolej.  Bukan untuk simbol keegooan tetapi lebih kepada keperluan dan keselamatan.

Salam.

2 comments:

مسافر اسلام said...

Assalammualaikom tuan haji, lama tuan haji tak update blog.

HartanahMelayu said...

Alaikumussalam...Allah Allah, maafkan saya mmg lama dan dah berkarat blog ni, skrg lebih banyak di facebook atas nama hjrozman juga. Terima kasih