Mukadimah

Hasil dari penulisan puisi dan rancangan hendak menghasilkan buku pertama saya, tergerak hendak melagukan puisi-puisi tersebut di dalam bentuk lagu dan melodi; melihatkan anak-anak saya lebih teruja mendengar lagu dari membaca lalu terhasillah album ini yang mengandungi lagu-lagu puisi ketuhanan, nasyid, motivasi dan nasihat.

Saya mengumpamakan album ini bagaikan 'sebuah buku yang boleh didengar' kerana sebagai seorang yang bukan dilahirkan sebagai penyanyi dan pemuzik, maka sudah tentulah pertolongan dari Allah yang boleh menyebabkan album ini dapat disiapkan. Alhamdulillah.

Album ini bukanlah tujuan utamanya untuk dijual; oleh itu saya izinkan sesiapa yang berminat utk mendengar dan meng'download' lagu-lagu ini ke dalam PC mereka; adalah dialu-alukan. Sekiranya ada yang berminat ingin mendapatkan CD yang lengkap bersama cover, tentulah sedikit kos akan diperlukan untuk menyalin CD dari komputer 'home studio' saya serta penghantaran.

Thursday, November 8, 2007

Keunikan Bapaku

Aku bukan mahu meletakkan martabat bapaku tinggi menjulang kerana bagiku hanya Allah sahaja yang layak dipuji dan dijulang. Namun untuk tinggalan kenanganku, ku titipkan juga keunikan keperibadian bapaku yang dianugerahkan oleh Allah kepada kami sekeluarga sehingga kini sebahagian besar kebaikan dan nilai-nilai keperibadiannya tidak dapat diikuti mahupun aku dan lain-lain adik-beradikku!

Pertamanya dialah lambang perjuanganku dalam membentuk keluarga bahagia iaitu fokusnya tidak berbelah bagi memastikan keluarganya tidak terabai baik dari segi kewangan mahupun kebendaan juga keagamaan. Walaupun kami adalah tergolong antara keluarga 'miskin bandar', dia menunjukkan semangat tinggi dengan bekerja keras dari seorang pekerja kilang biasa (kuli) sehingga menjawat jawatan tertingginya iaitu Mandur Gred Pertama!

Bapaku seorang 'workaholic' yang pada pandanganku amat jarang ditemui oleh majikan. Dia sanggup bekerja lebih masa tanpa mengira kudrat dan senantiasa taat kepada arahan-arahan majikannya. Dia adalah seorang yang menetapi masa dalam pekerjaan dan kehidupannya. Dia sering dihantar keserata ceruk lombong dan laut utk bekerja memasang getah latex dalam industri perlombongan. Kadang-kadang dia rela tidak pulang ke rumah berbulan-bulan lamanya demi mematuhi arahan majikan tanpa sekelumit pun rungutan.

Dia telah bekerja selama 40 tahun disatu tempat kerja yang sama dan sering mendapat pujian mahupun dianggap contoh pekerja terbaik menerusi anugerah-anugerah di majlis-majlis syarikatnya. Sepanjang perkhidmatannya, dia tidak pernah mendapatkan cuti sakit dan amat jarang berjumpa doktor! Setiap hari samada hari bekerja atau tidak, dia tetap akan bangun dari tidur jam 5 pagi dan amalannya akan minum air masak suam sebelum ke tandas. Waktu tidurnya juga amat terjaga kerana jam 9 malam adalah waktu tidurnya sehingga kini.

Aku tidak pernah melihat bapaku melepak di kedai-kedai kopi atau gerai. Arwah ibuku akan membuat sarapan dan menyediakan bekalan untuk minuman waktu rehat. Cerita ini aku dapat dari sahabat-sahabatnya sewaktu aku bekerja di tempat kilang yang sama sewaktu menanti keputusan SPMku. Bapaku sepanjang ingatan sahabat-sahabatnya tidak pernah berkunjung ke kantin kilang! Waktu tengahari dia akan pulang ke rumah untuk makan tengahari dan kemudian pergi semula ke tempat kerja. Selewatnya-lewatnya jam 4.30 petang dia akan pulang terus ke rumah dan membantu kerja-kerja rumah selain membantu ibuku membuat kuih-muih untuk aku berjaja.

Itulah rutinnya sekiranya dia tidak pergi 'out-station'. Sekiranya dia 'out-station' dia akan pastikan elaun makan yang diperolehi akan berbaki dan diserahkan kepada ibuku. Rahsianya satu lagi ialah dia tidak pernah mengambil wang gajinya yang diperolehi sebelum menyerahkan kepada ibuku yang akan mentadbir kewangan itu sesuai utk kehidupan kami.

Ibuku 'queen qontrol?' Tidak juga kerana aku melihat keharmonian rumahtangganya didirikan atas rasa kasih sayang dan percaya-mempercayai. Ibuku telah menceritakan perkara ini kerana terdapat cerita-cerita kurang menyenangkan dari saudara-mara sebelah bapaku berkenaan ibuku telah meng'queen-controlled' bapaku, tetapi hakikatnya itulah sifat dan keperibadian bapaku kerana biasanya dia akan beralah dengan isteri dan anak-anaknya dalam penggunaan kewangan. Baginya pastikan keluarga mendapat dahulu apa yang dihajati dalam melunaskan tanggung-jawabnya.

Aku anak kesayangannya? Kadang-kadang terucap juga kata-kata dari adik-beradikku yang lain tetapi aku melihat berdasarkan kerja keras dan pengorbanannya terhadap keluarga, terpancar kesayangannya kepada keluarganya, kerana kasih sayang dan keharmonian keluarga tidak diperolehi dari keluarganya sewaktu dulu kerana keluarganya telah menyerahkannya kepada neneknya untuk dipelihara. Bapaku adalah merupakan anak kembar dan ibu-bapanya menyerahkan bapaku kepada nenek sebaliknya memelihara adik kembarnya. Namun begitu adik kembarnya telah meninggal dunia sewaktu berusia 10 tahun lalu terjadi perebutan antara mereka untuk mendapatkan semula bapaku tetapi nenekku telah melarikan diri ke hutan dan bekerja sebagai penoreh getah di estet serta hidup dalam penuh kedaifan. Bapaku cuma bersekolah sehingga darjah 3 dan selepas itu terpaksa berhenti untuk mula bekerja menyara kehidupan. Sedangkan adik beradiknya yang lain mendapat persekolahan penuh dan ada yang dihantar ke universiti!

Oleh itu aku yakin bapaku tidak membahagikan kasih terhadap anak-anaknya seperti yang telah terjadi padanya! Namun begitu kerana bapaku seorang penyenyap dan tidak seperti ibuku yang kuat berleter, sering kami adik-beradik gagal mentafsir kecuali aku yang dapat membaca gerak hatinya dan gerak lakunya samada suka atau tidak, gembira atau sedih dan marah atau tidak. Memang segala keperluanku terutama untuk belajar dia akan bertungkus-lumus menyediakan demi melihat aku selesa terutama lampu belajar dan meja selain alatulisku. Sering pada waktu malam (kebiasaanya aku mengulangkaji pelajaran waktu malam) dia bangun dari tidur dan melihat aku dengan pandangan yang aku fahami bahawa 'belajarlah Man demi membebaskan kita dari kemiskinan ini..."

1 comment:

Wan said...

Ayah abg ada lagi? kalau masih ada, kirim salam padanya. Saya salute dia!. Abg patut contohi dia dalam banyak perkara. Saya pun terpikat cara didikan dia..Semoga abg sekeluarga termasuk ayah, akan gembira dan dirahmati Allah selalu. sekian.